SAturne fut adoré comme Dieu bien-faicteur du genre humain, pource qu’eſtant venu en Italie vers le Roy Ianus, il luy apprit & à ſes ſubiets par meſme moyen à ſuiure vn train de vie plus poli & plus humain que leur ordinaire ; & trouua le moyen de batre & marquer la monnoye, & labourer la terre. Il apprit auſſi aux Italiens à planter, enter, & edifier des arbres fruictiers, à les emunder, entretenir & cultiuer. Et d’autant qu’il eſtoit tres-ſage Prince & equitable, les Poëtes ont de là pris ſubiet de dire que l’aage d’or fut ſoubs le regne d’iceluy ; que la terre rapportoit ſon fruict ſans eſtre deſchiree par la charruë, & que tout le monde viuoit en paix. Car les hommes de ſon temps ne s’eſtudioient pas à lire, mais bien à faire ce qui eſt iuſte & raiſonnable, veu qu’ils retenoient encore cette equité que nature meſme auoit empreinte en leurs cœurs. Ainſi doncques les gens de bien viuoient pour lors ſans affliction, ſans ſoucy, ſans maladie, à cauſe de leur abſtinence & ſobrieté, & paruenoient à vne gaillarde vieilleſſe, qui n’eſt de rien tant trauaillee que du reſouuenir de ſes fautes paſſees.
Explication Phyſique.LEs parens de Saturne montrent qu’il eſt le temps, né de l’agitation, & mouuement des aſtres & du ciel. Il coupa les parties genitales de ſon pere, pource qu’il n’y a qu’vn air, vn monde, vn temps, qui meſure le cours du ciel. Les paches qu’il fit auec Titan ou le Soleil furent telles, que ce qui naiſtroit auec le temps prendroit auſſi fin : car c’eſt ainſi qu’eſt montree la generation & corruption des Elemens, & des corps engendrez d’iceux, veu que rien ne ſe peut procreer que de commencemens ſubiets à corruption. Or cela ne ſe peut faire qu’auec le temps. Mais pource que le temps conſume tout, & qu’au lieu des choſes conſumees nature en ſubſtituë touſiours d’autres, ils feignent que Saturne deuoroit ſes enfans, & que derechef il les reuomiſſoit : lequel fut debouté de ſon Royaume, pource que la nature du Ciel leur ſembloit eſtre exempte de toute corruption, ne ſentant point la violence du temps, qui le ietta en bas hors de ſon throſne celeſte. Ainſi doncques ils donnoient à entendre que les Elemens ſe corrompent, afin que la quinte-eſſence qu’on appelle ſoit de taraché, c’eſt à dire perturbation, comme eſtant plein de troubles. Iupiter ne fut pas deuoré, & garentit ſes freres de la gloutonnie de leur pere, pource que la matiere des Elemens & cette plage celeſte claire & treluiſante ne ſent aucune violence de temps, & n’eſt point ſubiette à corruption. Voila la philoſophie naturelle qu’ils ont enueloppé ſous cette fable.
SAturne fut par ſon fils chaſſé de ſon Royaume ; d’autant que tout homme exceſſiuement riche n’a iamais aucun propos aſſeuré, mais a touſiours l’eſprit troublé de defiance & d’vne quantité de dangers eſquels il ſçait ſa cheuance eſtre ſubiette ; & que Dieu venge l’iniquité des hommes. En ſuite ils ont voulu montrer qu’il ne faut faire aucun outrage à ſes parens, puis que Iupiter a ſuiuy l’exemple de la cruauté de ſon père : d’autant que les enfans ſe reglent ordinairement ſur le patron, ou de l’iniquité, ou de la probité de leurs deuanciers. Ainſi montroient-ils qu’il vaut mieux euiter cette deſmeſuree opulence & foiſon de biens, comme n’eſtant ſi ſeure ny neceſſaire à nature : & qu’il ſe faut abſtenir de faire iniure à ſon prochain.